Amsterdam
In 1939 werden de IJtunnel I en IJtunnel II door Rederij Boekel ingezet als veer in het Amsterdamse IJ. Amsterdamse arbeiders werden vanuit het Haarlemmerplein naar Amsterdam Noord gebracht, waar de grote scheepswerven (NDSM en ADM) gevestigd waren. Later werd IJtunnel III gebouwd, deze had een geringere diepgang, waardoor zij zeer geschikt was voor uitjes over de grachten, bijvoorbeeld naar Artis.
Rotterdam
In 1996 werd in Rotterdam Noord Stichting De Croosboot opgericht. Doel van de stichting was vaartochtjes te organiseren over de Rotte naar de Rottemeren, Delfshaven en Delft, speciaal voor Rotterdammers met een smalle beurs.
De stichting beschikte over 3 schepen, De Croosboot, De Meerval en De Reiger. De bemanning bestond uit vrijwilligers. Er was een toilet aan boord en er kon een drankje worden genuttigd.
De Croosboot is 20 jaar een begrip geweest in Rotterdam. In oktober 2006 werd gestopt met het project. Men hoopte op een doorstart maar dat is niet gelukt.
Rederij Thor
In 2007 werd de Croosboot aangekocht door Rederij Thor, bekend van de tapasboot. Het was de bedoeling dat Thor de Croosboot weer in zou zetten voor tochtjes door de Rotte naar de Rottemeren.
Brug te ver
Een van de bruggen over de Rotte zou regelmatig moeten worden geopend om de Croosboot rendabel te maken. Dat bleek niet mogelijk, dus het project werd afgeblazen.
Van Croosboot naar Logeerboot Rothor
In 2009 werd de verbouwing van Logeerboot Visithor (Ligplaats in de Wijnhaven) afgerond. Eric van Emden besloot toen om ook van de Croosboot een logeerboot te maken.